‘Hoe bereid jij je eigenlijk voor op een tekst?’ vroeg een collega-ondernemer mij onlangs. Dat klonk als een oprecht geïnteresseerde vraag! En wat als zij nou niet de enige nieuwsgierige is? Wellicht halen anderen inspiratie uit hoe-ik-tot-tekst-kom, realiseerde ik me. Het vooruitzicht anderen te inspireren maakte wat in me los en zorgde ervoor dat ik deze vraag in dit blog beantwoord. Speciaal voor jou en alle andere nieuwsgierigen. Dus daar ga ik!

Ja, ik geef toe. Het kostte wel even wat moeite om de deur open te doen en een kijkje in mijn toverkeuken te geven. Mijn geheimen prijsgeven? De ingrediënten van mijn werkwijze verklappen? No way! Althans in die veronderstelling verkeerde ik tot nu toe. Mijn werkwijze met betrekking tot tekst produceren varieert namelijk nogal. Net zoals mijn opdrachten nogal variëren. Maar mijn blik veranderde door die boeiende vraag en ik besloot tot delen. Delen is vermenigvuldigen, is mijn motto. Mijn eerste gerecht: #webteksten.

Hoe bereid ik me voor?
Is er een opdracht in zicht of heb ik een hulpvraag gehoord? Als eerste check ik wat er bij me gebeurt als ik aan het product denk of het onderwerp tot me neem. Krijg ik de kriebels, uitslag of de zenuwen? Of erger nog: lijkt de opdracht onmogelijk? Dat zijn echte voortekenen die mij vertellen: het onderwerp boeit me. Regelmatig ervaar ik binnen 24 uur een onstuitbare en onbedwingbare nieuwsgierigheid. Een hele belangrijke bron plus een hele nuttige. Slaat het nieuwsgierigheidsvirus toe, dan stap ik spontaan in de voorbereidingsmodus en ga ik op zoek naar meer ingrediënten voor de juiste creatie. De opdracht is dan soms nog niet eens binnen.

schrijfingredienten

Op zoek naar meer ingrediënten
Deze honger naar bouwstoffen zorgt dat ik in actie kom. Ik fiets naar de bibliotheek, zoek boeken, begin te lezen over het onderwerp en neem een of twee boeken mee. Is de honger groter en ongeduldiger dan biedt het World Wide Web uitkomst. Struinend over het web zoek ik teksten van bedrijven die over mijn onderwerp schrijven. Ik spiek een beetje bij de taal van het Web, de taal van de concurrenten of de taal van conculega’ s. Wat schrijft men hierover? Hoe leest dit weg? Krijg ik als lezer de juiste informatie? Hoe komt het op de lezer over? Ik lees, luister, zwem erin en absorbeer. Ik proef, ruik en smaak het. Heb ik de juiste ingrediënten?

 

De bereidingschrijfrecepten
Informatie overbrengen kan op verschillende manieren. Formeel, joviaal, uitgebreid of beknopt. Voor elke schrijfwijze is een bepaald publiek. Door veel te lezen vorm ik een beeld van het onderwerp én een beeld van hoe ik het zou willen omschrijven. Natuurlijk neem ik de doelgroep waarvoor ik schrijf in gedachten en verplaats ik mij daarin. Ik voel me het publiek van mijn opdrachtgever en leef me in die hoedanigheid in. Wat zou ik willen weten als ik dat product nodig heb of informatie zoek over dit onderwerp? Hoe zou ik zoeken op het web?

 

Heb ik voldoende ingrediënten verzameld dan neem ik afstand. Ik drink een bak koffie, doe de strijk, ren een rondje, ga in bad of stap in bed. En dan opeens:

Kook ik over

en

stromen de woorden

en zinnen

eruit!

Mijn hoofd raast sneller dan mijn pen. Na het schrijven type ik alles op mijn laptop en sla het op. Versie 1 is dan geboren. Perfect is het dan nog niet. Maar dit is wel het begin!

Koken_lijkt_op_schrijven

© Petra Steffens