Structuur in tekst helpt jouw lezer ♥

Structuur-in-teksten-kop-midden-midden-staart
Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Structuur in tekst is handig voor de lezer. Dat wat jij schrijft, schrijf je voor je lezer. Jouw doelgroep. Hem of haar wil je graag iets vertellen, inspireren of iets leren.  Door structuur te bieden in je tekst neem je de lezer als het ware aan de hand mee in je verhaal. Lezers houden daarvan en zijn niet meer uit je tekst weg te slaan. Ze blijven tot het eind. Hoe je dat doet,  structuur aanbrengen in je tekst, daarin neem ik je mee in deze blog.

Lezers, die wil je bij je houden in je verhaal

Als jij eenmaal aan het vertellen bent wil je de lezer dolgraag bij je houden. Naast dat teksten lekker leesbaar moeten zijn, is structuur minstens zo belangrijk. Wanneer je structuur aanbrengt in je tekst voelt dit voor de lezer comfortabel. Hij vertrouwt de stem die hij ‘hoort’ want deze neemt hem bij de hand door de informatie. Stap voor stap door jouw verhaal, jouw boodschap. Daar is hij of zij je dankbaar voor.


Hoe je structuur in tekst aanbrengt.

Met wat aandacht en enkele tips breng je eenvoudig wat structuur aan in je teksten. Moeilijk is het niet, nuttig wel. Lees de volgende tips zorgvuldig door en pas ze waar mogelijk toe wanneer je aan het schrijven gaat. Doe er je voordeel mee.


TIP 1: Maak duidelijke alinea’s.

Met duidelijke alinea’s houd je jouw tekst, verhaal, blog overzichtelijk.  

Dat is als een a d e m p a u z e tussen het lezen door.

Witregels.

Houd het ook bij één hoofdonderwerp per alinea >>> wat wil je meedelen, wat is het doel van jouw verhaal of boodschap.

TIP 2: Maak passende tussenkopjes.

Is je tekst wat langer, plaats dan tussenkopjes boven een alinea.
Dit helpt lezers makkelijker informatie te zoeken in de soms grote hoeveelheid tekst. Ook als deze bijvoorbeeld de tekst scant om te kijken of het interessant genoeg is om te lezen.
Tussenkopjes weerspiegelen de inhoud en als het even kan sluit het aan bij een vraag of behoefte van je lezer.

TIP 3: Zet belangrijke woorden vetgedrukt of schuin

Je geeft zo extra aandacht aan onderwerpen die belangrijk zijn en je komt de scannende lezer tegemoet [geloof me, dat zijn er veel].

[Op Linkedin is vetgedrukt geen optie [symbolen via bijvoorbeeld lingojam kan wel. Niet teveel of te vaak doen, dat leidt af.]

In gewone teksten is vetgedrukt of schuin een prima optie.



TIP 4: Verwerk opsommingstekens in je tekst.


Een opsomming in een zin valt op als je opsommingstekens gebruikt.
Met 1,2,3 of a,b,c of gewoon met puntjes.
Op LinkedIn worden ook wel andere symbolen gebruikt, kijk wat er bij jou en je bedrijf past.

structuur-in-teksten-begint-bij-kop-midden-staart
Kop-midden-staart


TIP 5 Geef je tekst een kop, een midden en een staart.

Oftewel een intro, middenstuk en afsluiting. Begin ergens mee, wijd erover uit en eindig met iets concreets. Zo leg ik het ook wel eens uit. Dit is een belangrijk gegeven en het lijkt misschien heel logisch. Maar kijk of lees je tekst goed na en controleer of het logisch is wat je schrijft en of de volgorde klopt. Ook belangrijk: check of je niet ergens aan het uitweiden bent of teveel vertelt. Houd het concreet en in stijl.

Structuur-in-teksten-kop-midden-midden-staart
Kop- midden- midden- midden- midden – midden – staart


TIP 6 Maak een aansprekende titel.

Dat klinkt vast als een open deur. Toch noteer ik het hierbij. Zelf betrap ik me er nogal eens op dat ik soms blij ben dat ik klaar ben met een blog bijvoorbeeld. Die titel, dat kost dan net weer iets teveel tijd of aandacht… ik hoor het  mezelf denken. Heb jij dat ook?

Daarom noteer ik het hier; maak een aansprekende titel. Prikkel de lezer, maak hem of haar nieuwsgierig. Maar overdrijf ook niet.

Voor mij hoeft het niet persé de beste tips of zeven redenen om…. ofzo te zijn. Ik ben meer van de originaliteit. Een contrast is bijvoorbeeld leuk in je titel. En houd hem lekker kort. Kort maar krachtig. Lange titels, daar haken lezers al gauw op af. Het moet in 1 oogopslag eigenlijk te lezen zijn.

Zo, ik ben aan het eind gekomen van de tips die ik het waard vind om te delen met jou. Ik hoop dat het je helpt in het uitdrukken van jouw boodschap of jouw verhaal. Er is ook nog een blog over lekker leesbare teksten. Die helpen je wellicht ook in het maken van jouw schrijfkilometers.

Ik wens je veel schrijfplezier. Doe er je voordeel mee. Laat je me weten of deze tips jou goed op weg helpen. Dat waardeer ik en vind ik heel erg fijn. Het helpt me ook nog mee waardevolle content voor jou te maken.

Mocht je er met deze tips op sommige momenten niet uitkomen en wens je jezelf een meekijkend oog, een stok achter de deur of een kritische lezer met verstand van goede teksten. Schroom dan niet en neem contact op. Ik beloof je dat het je gaat helpen, ook al praten we maar even samen. Dat doet in veel gevallen al wonderen. Sparren en samen oneindig verder kijken, dromen en verlangen. Een frisse kijk is misschien wel waardevoller dan je nu denkt. Je bereikt me op 06 21 27 36 35. Ik ben dol op appjes. Maar mailen mag ook hoor.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anderen over Petra Steffens

'Petra is fijn om mee samen te werken, ze raakt de juiste snaar, kan goed luisteren en stelt vooral de juiste vragen. Dat vertaalt zich in teksten waarin mijn verhaal op de juiste manier verteld wordt.'

Annette Brueren

'Je bent in staat om goed te luisteren en door te vragen om de kern van de boodschap te begrijpen. Ik herken mijzelf goed in de teksten en de over MIJ pagina.'

Audry Fransen

'Petra helpt mij met het nóg beter leesbaar maken van mijn blogs. En dat is erg fijn, want ze geeft me tips hoe ik zinnen beter kan formuleren. Meestal neem ik de tips één op één over omdat ik inmiddels vertrouwen heb in haar creativiteit met taal.'

Pauline Houwling

'Super fijn Petra, heel heel erg blij mee. De teksten zijn af en dankzij jou helemaal passend bij mij en mijn onderneming!'

Toesja Klein